maanantai 9. tammikuuta 2017

OIKEA KOHDERYHMÄ - BYGGMAX

Työskentelen itse Ruotsalaisten vetämässä yrityksessä ja tiedän kuinka turhauttavaa voi välillä olla kansojemme eroista selittäminen. Kun pelkkä käännösten teko saa suomenkieltä tuntemattomat hämilleen, on kulttuuristen erojen selittäminen oikea rubiikinkuutio.

Valitettavan usein tuntuu, että pohjoismaiset firmat ja toki myös muut ulkomailta johdettavat yritykset pyrkivät menemään ali siitä mistä aita matalin eli käyttää samoja mainoksia joka puolella. Byggmax on kuitenkin piristävä poikkeus. Siellä johto tajusi, ettei suomalaiset ole samasta muotista tehtyjä. Nämä ovat juroa kansaa joka kaipaa yksinkertaisia asioita, kuten omaa rauhaa ja rehellistä menoa. Ruotsalaisten positiivisuus ja muu diibadaaba ei heihin iske. Näin syntyivät nuo ihanan suomalaiset mainokset.

Tästä syystä Byggmax voitti myös 2015 Effien (mainonnan Oscarin) täydellisyyttä hipovasta kohderyhmä työstä.

Vaikka itse olen nuori nainen eikä Byggmaxin mainosten kuvittelisi minua suuresti hetkauttavan, rakastan näitä. Ihanan juroa. Voi miten ihanalta kuulostaa lupaus ettei myyjät tule häiritsemään ja että saa itse hoitaa hommat kaupassa.

Teemaan sopiva muokkaus tehtiin firman mainokseen, kun "kassaneiti" ei ollut tarpeeksi sukupuolineutraali termi. Lehdestä leikatut miehet lisättiin muuten vain naisia sisältäneeseen kuvaan ja muokattiin sanamuoto "kassaneitien" muotoon "mies- tai naiskassatyöntekijöiden". Tähän tapaan suomalainen mies tai nainen...tai siis minä haluankin näihin turhiin pilkunviilauksiin reakoitavan. Huumorilla nämä pitää hoitaa. Tässäkin lyhyestä ja ytimekkäästä lausahduksesta täytyi tehdä lausehirviö, mutta sillä on mentävä kun niin käsketään. Hyvä niin.

Kaikki mainokset löytyvät firman youtube-kanavalta.
Alla kuitenkin muutama helmi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoitavaa?