keskiviikko 21. elokuuta 2013

Ei se sit tainnu mennä ihan nappiin - Sonera

Eilen jo ajattelin kirjoittaa mielipiteeni tuosta Soneran Xäilystä, mutta onneksi en kerennyt. Nyt kampanja on saanut aina vaan enemmän vettä myllyyn.

Soneran nettisivut olivat siis eilen täynnä Xxxxx -tekstejä. Jos olisin eilen kirjoittanut, olisin vain ihmetellyt mikseivät he tuo mitenkään esille esim tekstillä "Selvitä huomenna mistä Xx:stä on kyse", että kyseessä on mainoskampanja. Sen sijaan Sonera lähti taas lähtenyt hakoteille... ainakin omasta mielestäni. Heille lähetettyihin kyselyihin taloussanomien mukaan ilmoiteltiin vain että selvitämme mistä on kyse. Antoivat siis kuvan että kyseessä on jokin bugi.

Tänään sivuilla selitellään seuraavasti:

Vai että ihan "saatu korjattua"....

Jospa kuitenkin menemme asiaan. Kun sivuille saapuu, avautuu pop-up ikkuna jossa kerrotaan "X on täällä. Jos oot 18-25 >>" (käskevät siis klikata tuosta).
Mielestäni tässäkin on nyt jätetty hieno idea välistä. Olisivat nyt edes käyttäneet X:än kuten pitää, eli X-sukupolvelle (34-49 -vuotiaille). Tai vaihtoehtoisesti sitten olisivat käyttäneet Y-kirjainta eli Y-sukupolvea joka täsmäisi paremmin ikähaarukkaan.



Noh, itse sisältöhän vaikuttaisi olevan X:llä kuitenkin ihan mukiin menevä.. Alennuksia ja silleen. Ehkä mainonnalla yritettiinkin siis tavoitella pelkkää huomiota, jopa mainossääntöjen rikkomisen uhalla. Mikäli näin oli niin nappi suoritus. Itsehän en kohderyhmään kuulu eli turha minun on täällä valittaa. Ilmankos muuten kuulun ikähaarukan ulkopuolelle (26v), myös puhekielen käyttö sivuilla meinaan häiritsee tätä vanhusta suunnattomasti ;)


2 kommenttia:

  1. Itse törmätessäni tähän mainokseen koin välittömästi enemmänkin ärsytystä kuin mielenkiintoa. Vaikka näkymä ei ollut esillä kauan, oli mielestäni hyvin häiritsevää, että jotain tiettyä infoa hakiessani törmäänkin ainoastaan valtavaan kasaan X-kirjaimia joiden on tarkoitus olla vaikuttava mainostemppu. Mainoksesta tulee mieleen Saunalahden Rahaa palaa -sinkku, jonka annettiin levitä mediassa pitkään ennen kuin se paljastettiin markkinointikampanjaksi. Tällainen hämmentäminen siis tuntuu nyt olevan ainakin puhelinoperaattoreiden mainostamisen kohdalla pinnalla.

    Huomiosi X- ja Y-sukupolvista on mielenkiintoinen! En itse olisi tajunnut ottaa tuollaista huomioon, mutta kun sanoit sen ääneen asia pistää heti silmään. Luulisi, että tuollainen temppu olisi markkinointi alan ammattilaisille ihan itsestään selvä, mutta ilmeisesti asialla on ollut ”ei niin monitasoinen” suunnittelija. Voi tietenkin olla, että X-kirjain on koettu vaikuttavammaksi tai visuaalisemmaksi vaihtoehdoksi.

    Jos suuri X-kirjainten määrä häiritsi, niin sivujen puhekielisyys se vasta vaivaakin. Itse 19 vuotiaana kuulun mainoksen kohderyhmään, ja en koe että slangi ja rennompi kirjoitus toisi mainoksen sanomaa jollain tavalla lähemmäs minua. Mielestäni se enemmänkin vie uskottavuutta ja saa asian tuntumaan hieman hutiloidulta ja epäluotettavalta. Harvoin puhekieli mainoksissa tai muissa informatiivisissa teksteissä vaikuttaa luonnolliselta ja sopii tilanteeseen. Tämä ei valitettavasti kuulunut niihin harvoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, teleoperaattorit hamuavat vain huomiota. Ärsytykäyrällä ei niin väliä.

      Poista

Kommentoitavaa?