maanantai 1. toukokuuta 2017

OLETUS vs. TOTUUS - FORTUM AURINKOENERGIA

Sitä on tullut toitotettua blogissani, että suurin osa matkatoimistojen mainoksista on samanlaisia. Nyt ilmestyi tv:seen mainos jonka olisin voinut vannoa olevan tällainen perus matkatoimiston mainos. Kuinka väärässä olinkaan - kyseessä oli aurinkoenergia.

Aurinko paistaa, tyttö häikäistyy auringosta, on lämmintä, (jos muistan oikein) jäätelö sulaa. Lopussa kuvaan tulee katto joilta löytyy aurinpaneeleja (kai) ja nainen joka kännykästä kotisohvalla maatessa seuraa energiankulutusta/tuottoa.

Mikäs siinä. Kyllähän aurinkoenergiaan halutaan yhdistää lämpimät ajatukset, kesä ja hyvä mieli. Itse kuitenkin olin valmis laittamaan pääni pantiksi, että nyt puhutaan jostain paikasta jossa aurinko paistaa vuoden ympäri, toisin kuin Suomessa. Yllättävää siis että Suomessa mainostettaessa halutaan muistuttaa ettei täällä ole näin lokoisat oltavat ympäri vuoden.Talvella kun emme aurinkoa juuri näe. (Vai olenko ainoa jolle tällaiset ajatukset tulee mieleen?)

Noh, en ole asiantuntija, joten en jää tätä sen suuremmin märehtimään.

Tuossa oli enimmäinen syy, jonka vuoksi otsikoksi tuli "Oletus vs. totuus". Toinen syy tälle on oletus siitä, että mainoksen nähtyäni (ja unohdettuani mainostajan), löydän googlesta avainsanoilla "sunny" (mainoksessa soi Bonny M:n kappale Sunny), aurinkoenergia ja laskuri (mainoksessa kehoitetaan tarkistamaan kuinka paljon aurinkopaneelit maksaisivat (kai)) haluamani yrityksen sivulle tai kyseiseen mainokseen. Vaan eipä näin käy.

Sinäänsä huojentavaa etteivät isotkaan yritykset aina näe ennalta, mitkä voisivat olla tärkeitä sanoja googlen hakusanoina. Omalla kohdallani tämä virhe kuitenkin tarkoitti, etten löytänyt netistä haluamaani.

Vaikka kuinka googletin, en voinut olla varma kenen mainoksesta olisi kyse. Sekä Helen, Fortum, Aurinkoinsinöörit kuin myös monet muut aurinkopaneeliyritykset/yhteisöt/jne vaikuttivat mahdollisilta vaihtoehdoilta. Youtubesta vaikka Fortumiltakin löytyivät omat sivut, ei uusimmasta mainoksesta ollut jälkeäkään.

Lopputulema oli, että jouduin odottamaan noin viikon, jotta bongasin mainoksen uudestaan televisiosta. Tämäkin tapahtui vain nipin napin. Olin nukahtanut sohvalle ja yhtäkkiä unen seasta alkoi kuulua "sunny, yesterday my life was filled with rain" ja pomppasin pystyyn. Silmät ristissä näin mainoksen lopussa Fortumin logon ja osoitteen fortum.fi/aurinko.

(Tässä muuten myös syy, miksen pystynyt mainosta tuon paremmin kuvailemaan. Ehkä vielä tulevaisuudessa pääsen linkittämään mainoksen tänne tai vähintään kertomaan tarkemmin, mitä mainoksessa tapahtui. Siihen saakka joudumme selviämään näillä kuvailuilla.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoitavaa?