keskiviikko 20. kesäkuuta 2012

Älkää huomatko minua

Vantaa, tuo pääkaupunkiseudun helmi... vai mitä mieltä olette Vantaan mainosvideosta, joka on kyseisen kaupungin internetsivuilla?


Miten olisi "ei mikään erikoinen paikka". Kyseinen video on toki varsin lempeä, mutta eihän tuo kerro mitään eikä sen suuremmin erotukkaan muista. Olisi nyt edes sitten näytetty kaikki Vantaan alueet nimineen. Nyt haluttiin pitäytyä vain Kartanonkoskessa ja Aviapoliksessa. Nämä toki ovat varmasti kasvavia paikkoja, mutta eivät nämä poista muiden paikkojen olemassaoloa. 
Olisivat edes aloittaneet Pähkinärinteestä niin olisivat saaneet hauskan sanaleikin Pähkinänkuoressa - Pähkinärinne.
Parempana esimerkkinä kaupunkien markkinoinnista on toinen uudenmaan paikkakunta Kerava, joka mm. sai nimeä omista vihreistä karvanopistaan, jotka olivat osa markkinointia. Hauska tapa hyväksyä oma ei niin moderni maine ja yhdistää nämä nokkeluuteen. He ovat myös sentään yrittäneen brändäytyä valitsemalla oman muista poikkeavan värin (lime) joka hyppää jo huomattavasti paremmin silmille kuin Vantaan "kuntakylttien sininen" väri.
Pelkästään nettisivutkin ovat Vantaalla tylsät... Tässä tilanteessa täytyy kyllä sanoa ettei enää Keravaakaan voi pitää esimerkkinä. Heillä nettisivut ovat vallan sekavat. Kaupunkien/kuntien nettisivuja selatessani Helsingin sivut toki pysäyttivät, mutteivät nämäkään selkeät ole. Näyttää olevan varsin hankalaa tuottaa paikkakunnan nettisivuja, joilta löytyisi kaikki tarvittava, mutta silti pysyttäisiin selkeydessä. Jos kuitenkin on yleiseen mielikuvaan luottaminen tämä ei ole tarkoituskaan. Eihän kunnallisista asioista yleensäkkään saa mitään selvää. Kaikki tehdään mahdollisimman hankaliksi ja byrokratisiksi.

Jos pysytellään etelässä niin ensisilmäyksellä Lohja näyttää erottuvan edukseen nettisivujen osalta. Selkeää, nykyaikaista ja toimivan näköistä. Luulenpa kuitenkin, että näiltä sivuilta taas puuttuu paljon tarpeellista.

Oli miten oli, kuntien, kaupunkien, kylien jne. mainonta ja markkinointi on vielä varsin surullisessa jamassa. Toivoa saattaa, että heillä riittää vielä joskus rahaa piristää imagoaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoitavaa?