tiistai 24. tammikuuta 2012

Oikealle ryhmälle markkinointi - Avatar: the last airbender

Olen tässä jonkun aikaa pohdiskellut televisio-ohjelmien ja elokuvien markkinoinnin kiemuroita. Itse ihastuin jokunen aika sitten "lasten" animaatio, ehkä hieman animehenkiseen ohjelmaan nimeltä Avatar (Avatar: The Last Airbender)... Ja ei, kyseessä ei ole sama sinisiä otuksia vilisevä 3D seikkailuelokuva/hypetys, mutta kyllä, tästäkin on tehty elokuva.



Tämä ohjelma ja elokuva ovat hyvä esimerkki markkinoinnin hankaluudesta tiettyjen yksilöiden kohdalla. Kyseinen ohjelma ja myös elokuva ovat ensi silmäyksellä varsin lapsekkaita, mutta pian huomaa, ettei kyseessä ole pienille lapsille tarkoitettu ohjelma. Mukana on suuria tunteita kostosta, rakkauteen, pelkoon ja kuolemaan, mutta silti toimintaa ympäröi nokkelat vitsit ja viihdyttävyys. 

Kenelle tätä siis voidaan markkinoida? Alle 7 vuotiaille tämä tuskin maistuu, he varmasti itsekkin sanovat ohjelman olevan vanhemmille tarkoitettu. Entäs aikuiset? Aikuiset eivät "voi" katsoa tätä koska pitävät virheellisesti elokuvaa/ohjelmaa liian lapsellisena. Itse ohjelma on kielletty juuri alle 7 vuotiailta ja elokuva taas alle 11 vuotiailta. Onko kyseessä sitten teinien tai varhaisteinien ohjelma? En menisi luottamaan tähänkään. 

Ainoa oikea kohde, jolle Avatarta voi mainostaa ilman, että tuote tiedetään entuudestaan, lienevät osa yli 11 vuotiaista, anime harrastajat sekä lapsenmieliset aikuiset, kuten minä.
Tämän kokoinen ryhmä on kuitenkin varsin pieni ja missä heille voi mainostaa? Sosiaalinen media on toki hyvä paikka, mutta pelkkä tarkoin hoidettu Facebook markkinointi tuskin riittää. Ison budjetin elokuvan kohdalla kaivataan esimerkiksi paljon näkyvyyttä.
 


Kyseinen ohjelma päätettin näyttää Suomen televisiossa Neloselta arkiaamuisin. Kuka siis tätä oli kyseiseen aikaan katsomassa? Jos alle 7 vuotiaat eivät tätä saaneet katsoa ja tämän iän ylittävät olivat koulussa. Jäljelle ei jäänyt montaa vaihtoehtoa. Myös elokuvan kohdalla markkinointi petti, lipputulot olivat huonot ja näin ollen elokuvan kahden seuraavan jatko-osan tulevaisuus on vaakalaudalla.

Mitä tämän kaltaisten kohteiden kanssa voi tehdä? Ovatko nämä tappaneet itsensä jo ennen valmistumistaan. Katsojia kyllä löytyisi, mikäli heidät pakotettaisiin tutustumaan tarkemmin asiaan, mutta tämä on mahdotonta.

Osa tällaisista ohjelmista sattuu löytämään katsojansa, mutta elokuvien kohdalla toiminta on huomattavasti hankalampaa. Traileriin tulisi tällöin panostaa erityisen paljon. Kaikki vähänkin väärään suuntaan viittaavat kohdat täytyy poistaa ja parhaiten kohderyhmään houkuttelevat osuudet kerätä kasaan.

Kuvat: imdb.com, lastairbenderfilm.com, angryjoeshow.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoitavaa?