keskiviikko 18. tammikuuta 2012

Viraalimainosten top10

Viraalimainonta eli ihmisten itse kuljettama markkinointi on alkanut kerätä kannatusta. Monet isommat yritykset ovat käyttäneet tätä hyväkseen ja mitä parhain tuloksin. Sosiaalisen median kautta viraalimarkkinointi toimii nopeasti ja kattavasti.

Campainglive.co.uk (Campaing-lehden) sivustolla listataan viraalimainosten kymmenen kärki viikoittain. Tällä viikolla kymmenen kärki näyttää olevan varsin laadukas. Osa mainoksista toki ihmetyttää, miten nämä ovat saaneet niin paljon huomiota, mutta suurin osa tuntuu varsin ymmärrettäviltä.

Yllä oleva LG:n "kaikkien aikojen ohuinta TV:tä" mainostava YouTube video näyttää tällä viikolla olevan lista sijalla 2. Ensimmäisen sijan vei  British Health Foundationin "Hard and Fast" video jossa gangsteri opettaa elvytystä. Mielestäni LG on kuitenkin huomattavasti kekseliäämpi. Videolla tulee hyvin selväksi, kuinka ohut televisio todella on, ja parasta videossa on se ettei katsoja välttämättä edes videon loppuessa tiedä että kyseessä todella on mainos.

 

LG loistaa myös sijalla 5. Siinä mainostetaan imuria otsikolla "muotialan paljastus". Mainos ei ehkä vedä vertoja edelliselle, mutta täytyy myöntää että onhan tuossakin ihan nokkelasti käytetty ajatusta rasvaimusta.



Sijalla 10. komeilee mainos, jonka ehkä olisin voinut nähdä ylempänäkin listalla. ESPN (Entertainment and Sports Programming Network), Yhdysvaltojen urheilukanava, näyttää mainoksessaan "Shake on it - It's not crazy, it's sports" pätkiä kuvitteellisista yllytys vedonlyönneistä, jotka heidän  mielestään lasketaan urheiluksi. Pitää paljolti paikkansa jos ajattelee fanaattisimpia jalkapallo faneja tai vedonlyöjiä. Mainos tuo mieleeni myös hauskan sketsin liittyen urheilun fanittamiseen sarjasta Päätöntä Menoa (That Mitchell and Webb look).Toimivaa ja hauskaa, eikä tässä tapauksessa sorruta edes jenkeille yleisiin vitseihin. Ensimmäinen ajatus itselläni oli että tämä olisi britti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoitavaa?