torstai 10. toukokuuta 2012

Mainos siellä, mainos täällä, mainos TÄSSÄ!

Jäin lueskelemaan Markkinointi ja Mainonta lehden nettisivuille uutista "Vain joka toinen huomaa verkkomainoksen". On mielenkiintoinen fakta, että mainostajat tosiaan ovat kiinnostuneita vain huomion herättämisestä ja muistettavuudesta. Heitä ei kiinosta (ja miksi kiinnostaisikaan) se millaisia tunteita mainos herättää. Pääasia että tunnistetaan kenen mainos on ja muistetaan se.

Kuten artikkelissa kerrotaan, mitä isompi mainos, sitä pidempään siihen kiinnitetään huomiota. Jos taas kuluttajalta kysytään asiasta: mitä isompi mainos sitä enemmän v*tuttaa. Pahimpia taitavat olla koko sivun peittävät mainokset, jota täyty klikata kiinni. Itseäni ainakin kuluttajana ärsyttää eniten mm. maikkarin nettisivuille mentäessä monesti eteen pompsahtavat jättimainokset. Tekee mieli lähteä pois sivuilta, ennen kuin on asiaansa siellä edes hoitanut. Kai nämä kuitenkin ovat tehokkaita.

Odotan innolla päivää jolloin päästään personoidumpaan mainosten nättöön. Tällä hetkellä esim Facebookissa tätä käytetään suhteellisen paljon. Tai siellä ainakin yritetään saada mainokset ilmaantumaan vain niille käyttäjille, jotka ovat näistä kiinnostuneita. Ei vaan auta vaikka kuinka huutaisin, että vaikka tykkäänkin Faunattaresta (eläinkauppa josta pidän jyrsijä kiinnostukseni vuoksi) se ei tarkoita, että tarvitsisin kissanruokaa ja vaikka olen päälle 20 vee ei se meinaa, että olisin hankkimassa niitä kakaroita saati sitten, että tarvitsisin vauvanvaatteita. Prkele!! Näissä tilanteissa tekee mieli poistaa mainos näkyvistä ja valita syyksi "loukkaava".. Vielä kun saisi pari huutomerkkiä perään.

Vielä siis odotettava jokunen tovi jotta päästään tilanteeseen jossa mainokset näkyvät oikeasti oikeille ihmisille ja vain silloin kun he näitä haluavat nähdä. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoitavaa?