maanantai 27. maaliskuuta 2017

OSUVUUS ENNEN KAIKKEA - PIENET KOHDERYHMÄT UUTISKIRJEISSÄ

Välillä sitä on vain purettava omia tuntemuksiaan:

Muistan opiskeluajoilta saarnat kuinka joissain tapauksissa kannattaa markkinointi suunnata pienelle kohderyhmälle ja tehdä siitä juuri heitä koskevaa. Vaikkei koko kansalle tuotetta myytäisikään, kun hyvä prosentti pienestä kohderyhmästä ostaa, on tämä monesti tehokkaampaa.

Nykyään, kun on sosiaaliset mediat ja suurten ruokaketjujen kanta-asiakasjärjestelmät, tämä ei pitäisi olla hankalaa. Kovin vähän silti vaikutetaan mainostettavan sinkkukokoisia jauhelihapaketteja, teetä/kaakaota kahvin tilalla tai muita kuin kissoja ja koiria lemmikkieläiminä.

Surullista on myös nähdä kuinka paljon ihmisiä ohjataan vain sosiaaliseen mediaan osallistumaan toimintaan (hakemaan tarjous, osallistumaan arvontaan jne). Ennen sanottiin, että kilpailuihin osallistuakseen ei ole ostopakkoa ja muutoinkin kuin vain yhdellä tavalla/yhdessä paikassa pitää voida osallistua. Nyt yhtäkkiä sama ei pädekään SoMessa. Kilpailuun osallistuakseen on pakko omistaa facebook-tili.

Minulle tulevasta mainonnasta vielä tänäkin päivänä suurin osa on itselleni sopimatonta. Parhaana esimerkkinä olkoon K-ryhmä, jolta jatkuvasti uutiskirjeitä tulee. Suurin osa uutiskirjeistä sisältää tarjoustuotteita ajatuksella "juuri sinulle" ja mitä nämä pitävät sisällään? Tottakai kahvia. Eihän suomalainen elä ilman tätä... Itse en kuitenkaan ole eläessäni senttiäkään maksanut kahvipaketista, en omista kahvinkeitintä ja kaikki itselleni tulleet kahvipaketit ovat siirtyneet "joululahjoina" eteenpäin. Mitähän luulet osuivatko siis nuo mainokset?

Jollei kahvia tuputeta paketissa niin sitten tulee mainoksia kahviloista esim Starbucksin alennuksia. Kyseisen firman juomia tulee kyllä juotua, mutta kahviin en sielläkään koske. Kerrankin kun on kyseessä kahvila josta saa muutakin kuin kahvijuomia, niin mitä näiden uutiskirjeessä sitten lukee? "Voit valita Starbucksin valikoimasta mieleisesi kahvin ja tarjota yhden kahvin hinnalla myös kaverille hänen lempijuomansa. Etu koskee kaikkia baristan tekemiä kahvijuomia..." #@$%&!! Kerrankin kun kuvittelit että nyt osui uutiskirje oikeaan osoitteeseen niin ei...Sinne meni sekin hyvä mieli. Kovin paljon kalliimpia ilmeisesti muut kuin kahvijuomat kun näin kova rajaus on täytynyt tehdä.

Eikös nyt olisi jo aika siirtyä sinne älykkääseen markkinointiin.
Säästettäisiin monet "peru uutiskirje" linkin painallukset ainakin omalla kohdallani.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoitavaa?