maanantai 20. helmikuuta 2017

ALE, ALE, ALE - JATKUVAT ALENNUSMYYNNIT

Lueskelin tuossa joku aika sitten Markkinointi & Mainonta -lehden artikkelia, jossa käsiteltiin Askon ja Sotkan väärin hoidettuja alennusmyyntejä. Alennusmyynnit olivat muun muassa kestäneet liian pitkiä aikoja, alennettuja hintoja oltiin verrattu listahintoihin, joita ei ikinä ostajilta oltu peritty ja muuta ammattimaista touhua.

Tämän pohjalta jäin pohtimaan kuluttajamarkkinoilla tapahtuvia alennusmyytejä yleisestikin. Näitähän on hirveästi, mutta kaikki osaavat jo alennetut tuotteet ulkoa. Onko siis kyseessä ylipäätään alennus jos parin kuukauden välein samat tuotteet tulevat aina samoilla alennetuilla hinnoilla myyntiin? Pitäisikö siis sanoa että ale-hinta onkin se "normaali" hinta ja muina aikoina tuotteet ovat myynnissä vain normaalia korkeammalla hinnalla?

Otetaan esimerkiksi K-Citymarket. Ketjulla on Mammuttimarkkinoita, arjensäästöä ja ties mitä alennusmyyntejä. Lähes kaikissa kamppiksissa alennetun hinnan ovat saaneet samat tuotteet. On banaaneja, Pauligin kahvia, Lotus soft embo + emilia paperit pakettihintaan jne, jne, jne. Moni ostaa tiettyjä tuotteita vain silloin, kun nämä ovat tarjouksessa. Pyyhitään sitten vaikka kädellä, jollei kampanjahintaista wc-paperia ole hetkeen näkynyt. Eikai sen näin pitäisi mennä.

Eikös tarjous pitäisi oikeasti olla normaalista poikkeava hinta. Ainakin itse näkisin tilanteen mielummin niin. Hinnat olisivat jotain joka saa suomalaisen käyttämään lempi tokaisuaansa: "No niin!". Varsin tylsistyneenä ja rutiinilla hintalappuja monesti kamppiksiin heitellään. Helpollahan sitä päästään jos pistetään niille perinteisille tuotteille perinteiset ale-hinnat. Nehän kuitenkin menevät aina kaupan. Välillä saatetaan laittaa joku uusi tuote kokeiluun, todeta ettei myyntiä tullut tarpeeksi ja palata takaisin perinteisiin.

Nyt osa ketjuista on lähtenyt tarjoamaan henkilökohtaisia tarjouksia "vain sinulle". Noh, tämä henkilökohtaisuuden illuusio ei kauaa kestänyt ainakaan omalla kohdallani. Tarjoukset tulivat tuttavapiirissä puheeksi ja kävi selväksi, että kaikki olivat saaneet samat alennukset. Tuskinpa tästäkään mitään normaaleista käytänteistä poikkeavaa siis saadaan ale-maailmaa piristämään.

Ehkä vielä jonain päivän näemme yrityksen, joka panostaa alennusmyynteihin. Joku jonka kamppiksissa olisi aina vaihtuvia tuotteita ja alennusmyyntejä joissa voisi todellakin tehdä löytöjä.

Toki onhan meillä alennusmyyntejä kuten Hullut päivät. Enkä kiellä, etteikö siellä (tai muualla vastaavassa) voisi törmätä uusiinkin tarjouksiin. Toisaalta nämäkin ovat vain illuusio usean tuotteen alennetusta hinnasta, samahan se olisi vaikka hulluilla päivillä olisikin "kaikki tuotteet -20%" tai "peitot 70%, sisustustuotteet 50%" ja niin edelleen. Nyt vaan jokainen tuote on saanut erikseen oman alennushintalapun.

Noh, loppupäätelmänä kai lienee ettei mitään uutta auringon alla...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoitavaa?