maanantai 20. elokuuta 2012

C More, B Less

Syyskuussa kaikkien tuntema maksukanava Canal+ vaihtaa nimensä C Moreksi. Tavoitteena heillä on, kuten kaikilla muutoksia tehdessä, lisätä tarjontaa ja raikastaa ilmettä. Itse en kyllä ensikättelyssä usko, että nimen muutos on kannattava. 


Suomessa Canal+ on tullut tutuksi luotettavana ja laadukasta ohjelmaa lähettävänä kanavana. Nyt kun tuttu ja turvallinen nimi katoaa, on ihmisillä suurempi kynnys tilata kanavapaketti, vaikka huomaisivatkin ohjelmatarjonnan olevan hyvää.  Eihän kukaan tunne mitään C Morea.

Mikään markkinointikampanja ei tavoita kaikkia entisiä asiakkaita ja näillä näkymin muutosta käsittelevä kampanja on kaiken lisäksi suhteellisen suppea. Muutamat mainokset on nähty, mutta kuinka moni tulee rekisteröimään nuo mitäänsanomattomat, vain pikaisesti muutosta käsittelevät mainokset.  Nimiyhteyskään ei ole tarpeeksi selkeä. C nimen alussa ei tuo automaattisesti mieleen "Canal+ More".


Ja mikä ihmeen idea on vaihtaa klassisen tyylikäs logo sateenkaaren värisiin pehmokirjaimiin! Voiko tyylittömämpää ratkaisua ollakkaan. Tuon perusteella voisi luulla että C More on jonkinsortin lasten kanava... Buu klubbenia tuolta odottaisin. Toivottavasti tajuavat edes tehdä kunnon ale-kampanjan, vielä kun Canal+ nimi on mukana toiminnassa. 

Mielenkiinnolla odotetaan miten käy.

perjantai 13. heinäkuuta 2012

No johan pysäytti - Lung Cancer Alliance

Nyt täytyy sanoa, että löytyi merkityksellinen ja hyvin tehty mainos. Hieman toki kummastuttava, mutta silti toimiva.

Lung Cancer Alliancen mainoskampanja muistuttaa ihmisiä siitä, kuinka monella ihmisellä todetaan syöpä ja kuinka se ei ole kenenkään itse aiheuttama. Sivuston mukaan, jenkeissä monet pitävät syöpää itseaiheutettuna; "olet tehnyt jotain ansaitaksesi syövän". Toki tupakointi on eri asia, mutta ajatukset "no onko se nyt ihme, kun olet pistänyt mustetta noin paljon ihoosi" tai "no olihan se täti nyt aika outo muutenkin eli ei mikään ihme" ovat varsin pelottavia.



Huomiota herättävien ensikuvien jälkeen, sivusto käskee rullaamaan alaspäin. Näin tehdessä sivu etenee "powerpoint" esitelmässä ja kertoo faktoja syövästä. Kätevää suht uudenlaista toteutusta.

Itseni pysäyttivät tiedot siitä, kuinka yhdellä 14:sta amerikkalaisesta todetaan keuhkosyöpä. Eli mikäli sinulla on facebookissa 172 ystävää, heistä kahdellatoista todetaan syöpä ja heistä vain 2 selviää hengissä yli 5 vuotta. Varsin synkkiä lukuja. Pakostakin tulee ajatuksia, ettei Suomessa asiat voi olla noin huonosti, eihän ne voi...vai...



Hyvä asia on taas kerran saanut tehtyä pysäyttävän ja toimivan mainoskampanjan. Toivon mukaan siitä on myös hyötyä...

tiistai 3. heinäkuuta 2012

EM-kisat Maskotit

Helsingin EM-kisat halusivat loistaa teknologiallaan... Noh, eihän sekään ihan nappiin tainut mennä.

Maskotiksi keksittiin neliömäinen, omasta mielestäni purukumipalaa muistuttava, "virtuaalihahmo" Appy (Aplication). Ideana oli yhdistää maskotti ja matkapuhelimien aplikaatio jolla katsojat pysyvät ajantasalla tuloksista. Mutta... Oliko siinä nyt jotain ideaa että maskotti tosiaan oli valkoinen neliö, joka ei herätä minkäänlaisia tunteita. Kisaajille jaeltiin ko. pehmoleluja maaliin tullessa, itse katselin että jakoivat jotain pyyhkeitä tai korkeintaan tyynyjä.


Miksi maskotti ei voinut olla joku muu kuin niin surkea yritys herättää huomio teknologiaan. "Hei tää on niinku tällänen sim-kortti tyylinen pallero, nyt tajuatte varmasti että meillä on sovellus jolla voitte katsoa tuloksia matkapuhelimesta." Maskottihan olisi voinut ihan yhtä hyvin olla mikä tahansa muukin, tämän yhdistäminen aplikaatioon olisi ollut silti yhtä "helppoa". Onhan näitä tehty ennenkin.

Toki EM-kisojen maskotit ovat aina olleet aika surkeita. Olympialaisissa ollaan pärjätty sentään edes hieman paremmin, sieltä löytyy muutamakin maskotti, jotka ovat edes jotenkin jääneet "historiaan". Misha kuuluu esim lapsuuteeni kun mummolasta löytyi kyseinen pehmolelu, kenen lie sukulaisen peruja. Tietääkseni mikään maskotti ei kuitenkaan ole varma muistojen herättäjä.



Muutama EM-maskotti kuitenkin löytyy, (ja vielä Suomesta) jotka osattiin markkinoida hyvin ja jäivät mieleen. Vuoden 1994 Helsingin EM-kisojen Henki löytyi 1994 niin jäätelöistä kuin myös keräilykorteista. Muistaakseni myynnissä oli purukumeja joiden mukana tuli Suomen kyseisen vuoden urheilijoiden kuvia/tietoja. Näitä taitaa löytyä lapsuudenkodistani mapillinen.


Toinen toimiva tapaus oli vuoden 1989 kisamaskotti, josta harmaat aivosoluni sanovat, että minulla olisi ollut kysenen heebo itsellänikin. Näitä otuksia löytyi tuolloin ainakin lautasista ja pieninä "kumiukkoina".




Mainitsematta ei tietenkään voi jättää myöskään jääkiekon MM-kisojen AngryBirdsejä. Nämä toki olivat suosittuja ja hyvä idea, mutta eivät ehkä verrattavissa kisoja varta vasten suunniteltuihin hahmoihin. Ja juu niitä leijoniakin on käytetty. Kaikki vain tuntuvat näyttävän samoilta.






keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

innovaatioitapa hyvinkin

3M = Post-it -laput... No juu, mutta onhan se paaaljon muutakin. Aina vain ei sitä muista.
Yritysesittely ei nyt kuitenkaan ole asian nimi vaan heidän youtube mainos...joka tosin on yritysesittely. Sivulla X oli hyvin simppeli mainos, joka jostain kumman syystä kuitenkin herätti kiinnostukseni, eikä aivan turhaan.



Youtube näytti varsin hauskasti toteutettuja mainosvideoita 3M:n innovaatioista (käy katsomassa itse). Videot ovat näennäisesti pelkästään normaalikokoisia videoita mutta, ähää, oikeasti asioita tapahtuu myös ruudun ulkopuolella. Lopputulos onkin kävijä, joka on koukutettu katsomaan aina seuraavan ja seuraavan videon. Nerokasta.

torstai 21. kesäkuuta 2012

Ostaisin!

Kaunis kesäpäivä, järvi, grillausta, perhe, onnellisia ilmeitä, luontoa. No jo vain ryntäisin varaamaan matkaa Suomeen jos en jo täällä olisi. Visit Finland video on kyllä ainakin omien suomalaisten silmieni mukaan ihana. Hankala sanoa mitä muissa maissa kyseisestä videosta sanotaan, mutta ainakin se on jotain täysin muuta kuin Turkin, Kyproksen tai Espanjan vastaavat videot.

Alla olevan videon myötä toivottelen aurinkoista, rentouttavaa ja turvallista jussia!


keskiviikko 20. kesäkuuta 2012

Älkää huomatko minua

Vantaa, tuo pääkaupunkiseudun helmi... vai mitä mieltä olette Vantaan mainosvideosta, joka on kyseisen kaupungin internetsivuilla?


Miten olisi "ei mikään erikoinen paikka". Kyseinen video on toki varsin lempeä, mutta eihän tuo kerro mitään eikä sen suuremmin erotukkaan muista. Olisi nyt edes sitten näytetty kaikki Vantaan alueet nimineen. Nyt haluttiin pitäytyä vain Kartanonkoskessa ja Aviapoliksessa. Nämä toki ovat varmasti kasvavia paikkoja, mutta eivät nämä poista muiden paikkojen olemassaoloa. 
Olisivat edes aloittaneet Pähkinärinteestä niin olisivat saaneet hauskan sanaleikin Pähkinänkuoressa - Pähkinärinne.
Parempana esimerkkinä kaupunkien markkinoinnista on toinen uudenmaan paikkakunta Kerava, joka mm. sai nimeä omista vihreistä karvanopistaan, jotka olivat osa markkinointia. Hauska tapa hyväksyä oma ei niin moderni maine ja yhdistää nämä nokkeluuteen. He ovat myös sentään yrittäneen brändäytyä valitsemalla oman muista poikkeavan värin (lime) joka hyppää jo huomattavasti paremmin silmille kuin Vantaan "kuntakylttien sininen" väri.
Pelkästään nettisivutkin ovat Vantaalla tylsät... Tässä tilanteessa täytyy kyllä sanoa ettei enää Keravaakaan voi pitää esimerkkinä. Heillä nettisivut ovat vallan sekavat. Kaupunkien/kuntien nettisivuja selatessani Helsingin sivut toki pysäyttivät, mutteivät nämäkään selkeät ole. Näyttää olevan varsin hankalaa tuottaa paikkakunnan nettisivuja, joilta löytyisi kaikki tarvittava, mutta silti pysyttäisiin selkeydessä. Jos kuitenkin on yleiseen mielikuvaan luottaminen tämä ei ole tarkoituskaan. Eihän kunnallisista asioista yleensäkkään saa mitään selvää. Kaikki tehdään mahdollisimman hankaliksi ja byrokratisiksi.

Jos pysytellään etelässä niin ensisilmäyksellä Lohja näyttää erottuvan edukseen nettisivujen osalta. Selkeää, nykyaikaista ja toimivan näköistä. Luulenpa kuitenkin, että näiltä sivuilta taas puuttuu paljon tarpeellista.

Oli miten oli, kuntien, kaupunkien, kylien jne. mainonta ja markkinointi on vielä varsin surullisessa jamassa. Toivoa saattaa, että heillä riittää vielä joskus rahaa piristää imagoaan.

maanantai 18. kesäkuuta 2012

Riippunee kohderyhmästä

Bongasin viikonloppuna pakettiauton...Vanhan volkkarin pakun. Sellasen jostain 1970-luvulta olevan. Väriä oli käytetty ja seiniin oli printattu jotain sellaista kuin "ota kuva pakusta ja osallistu kilpailuun facebookissa".

Noh, ensinnäkin autolla olin liikkeellä, joten kännykkää ei kerennyt kaivaa esille, toiseksikin enpä tiedä olisinko siltikään kehdannut niin paljoa vaivaa nähdä, että noin valtavan työn olisin tehnyt (laiska mikä laiska). Nettisivuilla olisin kuitenkin mielelläni käynyt... jos olisin muistanut mikä firma/festari tms oli kyseessä. Internetistäkin yritin googlettaa kaikilla mahdollisilla sanoilla. Vaan ei tärpännyt.

Kysymys kuuluukin oliko tämä tarkoituskin? Saada vain ne kävijät sivuille, jotka kehtaavat tehdä jotain informaation/osallistumisen hyväksi. Eikö kaikkien tietämys kyseisestä kilpailusta/ firman olemassaolosta olekkaan hyväksi? Eikö minua halutakkaan sivuille? Se jäänee arvoitukseksi kun ei google eikä naamakirja tätä minulle suostunut kertomaan...byhyy



ja juu mielelläni otan vastaan tiedon mikä tapahtuma oli kyseessä jos joku lukija tämän tunnistaa...

keskiviikko 13. kesäkuuta 2012

Ne aikuisemmat Disney julisteet

Suurin osa Disneyn saduista on alunperin varsin synkkiä tarinoita. Onnellinen loppu, hilpeys ja turvallisuus eivät ole alkuperäisteoksissa taattuja. Taiteilija Rowan Stocks-Moore on tehnyt Disney julisteista oikeampaa tunnelmaa lähempänä olevat julisteet.


Upeita luomuksia, jotka uppoavat varmasti aikuisempaan makuun. Ehkä saisivat eri katsojat elokuvateatteriin näiden pohjalta. Mielelläni nämä kuitenkin pistäisin seinälleni.

Julisteita jäät kuin varkain miettimään ja vasta tällöin löydät todelliset merkitykset.
Parhaana esimerkkinä yllä oleva Peter Pan. Lumikki tuo taas mieleeni ennemminkin Twilight kirjat/elokuvat ja sieltä varsinkin kirjasarjan kansikuvat (esim. kalpeissa käsissä oleva omena), vaikka onkin toki täysin lumikkiin sopiva.

Loput julisteet pääset katsomaan Huffington Postin nettilehdestä.





tiistai 12. kesäkuuta 2012

No huh huh

Nyt mentiin jo uusiin sfääreihin. Ranskalainen mainostoimisto Herezie on ottanut kovat aseet käyttöön (varoitus: sisältö saattaa järkyttää katsojaa).

Mainoksessa esiintyy poikavauva a.k.a. varma huomion herättäjä (samaa sarjaa ovat myös eläimet ja yhdistettynä eläin vauvat tai lapset eläinten kanssa). Pelkästään vauvaan ei vielä olla kuitenkaan jääty. Olisihan sekin ajatuksia herättävää jos mainostoimisto laittaisi pelkästään vauvan mainokseensa eikä mitään selitystä tälle. Tässä mainoksessa kuitenkin vauva on alasti ja tällä on jättimäiset 'pähkinät'. Ei siis mitään pähkinä pussia vaan ihan ne miespuolisen ihmisapinan omat pähkinät.

Tarkoituksena on siis kertoa, että olemme pieni yritys, mutta "we have balls" eli meillä on munaa eli asenne on kohdallaan.

No huomiota on tullut... Markkinointi ja mainonta lehden mukaan ko. mainos leviää edelleen kulovalkean tavoin sosiaalisessa mediassa vaikka mainoksen julkaisusta onkin jo tovi. Sehän ei tietenkään ole yllätys. Internetissähän kaikki kyseenalalinen leviää.  Saa nähdä saataisiinko tästä aikaan jotain samanmoista kuin pannukakku pupusta (Oolong) tai Hitler videoista. Tästähän voitaisiin keksiä kaikkea outoa mitä vauvalle muokataan (isonenä, isot korvat...)


maanantai 4. kesäkuuta 2012

Lankesin...

Pelkkä otsikko sai minut näkemään silmissäni Facpalm-kissan: "Hasan haluaa nostaa Felix-brändit puheenaiheiksi".


Lankesin niin helposti. Heti kun joku mainos vaikutti kummalliselta, kirjoitin siitä. Tein juuri kuten Hasan halusi. Abban ja Ahdin kummallinen sota toisiaan vastaan vaikutti mielestäni oudolta, mutta tämä osottautuikin pelkäksi markkinointikikaksi. Ovelat pirut ;) No mutta iso käsi heille. Hyvin tehty, saitte minut toimimaan.

Eilen sitten näin Felixin ketsuppimainoksen. Tästä jo sillimainosten jälkeen oli aistittavissa, että haluavat minun avaavan suuni. Provokaatiota oli siis havaittavissa...ei niin suuressa määrin kuin silleissä, mutta kuitenkin.


Jännityksellä odotamme, mitä seuraavaksi on tulossa... Toivottavasti todella osaavat viedä asiat äärimmäisyyksiin.