torstai 26. huhtikuuta 2012

Snellman - kaiken pahan alku ja juuri?

Anna mun kaikki kestää! Väriaineet, natriumglutamaatti ja nyt vielä fosfaatit. Millä seuraavaksi hysterisoitte kansaa? Mausteillako? 


Mielestäni on aivan järkyttävää, kuinka markkinoinnissa voidaan lietsoa tämän kaltaista paniikkia. Jos mikä niin tämä on propagandaa. Saadaan ihmiset uskomaan jonkun asian olevan pahempaa, kuin mitä se oikeasti on. 

Monet näistä "ultimate evil" -aineista kerrotaan paketissa e-koodein vain, jotta tilaa säästettäisiin. Kyseessä voi olla siis hyvinkin luonnollinen aine, mutta koska e-koodit ovat pahasta, niin ovat myös nämä... Jos kaiki säilöntäaineet poistetaan elintarvikkeista, menee monta kertaa enemmän ruokaa roskiin. Ruokaa joutuu roskiin myös mikäli väriaineet poistetaan. Kuka haluaa syödä **skan ruskeaa hernekeittoa? Ei kukaan. 

Markkinoinnin keinoin yritetään saada oma tuote muita paremmaksi, mutta rajansa kaikella. Tilanne alkaa olla jo aika naurettava. Ettekö voi ymmärtää, kuinka pahaa teette maailmalle? Ihmiset ovat tyhmiä. Eivät he (minä mukaan lukien) tajua, että ihmisen kroppa on jo pilattu kun käytämme tiskikoneissa pesuaineita, jotka kertyvät elimistöön. Lopputulos on sama, syömme sitten kuinka luomusti hyvänsä. Älkää tehkö meistä panikoivia gerbiilejä, jotka yrittävät turhaan päästä lasiterraariosta kaivamalla ulos!

lauantai 21. huhtikuuta 2012

Love it or hate it -VAMK


Sähköauto-mainos voitti kuukauden parhaat sekunnit mutta rakastaakko sitä vai vihata. Siinäpä vasta kysymys. Itsellä lopun "go VAMK yourself" saa tilanteen lopulta kääntymään vihaksi. Eihän sitä vaan voi kestää kuunnella. Vielä kun tätä on hoettu jo useamman vuoden ajan.

Luulempa että vaikka lausahdus onkin niin korviarastavan hirvittävä se kuitenkin jää mieleen, herättää tunteita ja tulee huomatuksi. Kuinkamonen muun ammattikorkakoulun mainokset muistat? Metropolian? Laurean? Eipä taida tulla mieleen. Kai tässä on siis kuitenkin nostettava hattua insinöörihuumorille ja puujalkavitseille.

Mutta hahaa! Sitten kummallisuuteen. Minkä luulisit olvevan Vaasan ammattikorkeakoulun nettisivun? VAMK.fi? Ehei, sehän on loogisesti tietysti puv.fi....(?!) No mutta hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, vamk.fi -osoite vie myös kyseiselle sivulle eli kävijät eivät pääse luovuttamaan jouduttuaan ensiyrityksellä väärälle sivulle. Kallion kielekkeelle siis mentiin, mutta tällä kertaa muistettiin ottaa turvaköysi mukaan.

tiistai 17. huhtikuuta 2012

Muodikasta kolaa

Mitäs sanotte tästä?

Sokerijuomien suurnimi Cocacola on 2011 vuoden Karl Lagerfeld pullojen jälkeen lähtenyt Jean Paul Gaultierin matkaan. Hauskoja pulloja kummatkin, mutta itseäni jää mietityttämän näiden todellinen vaikutus myyntiin...vai haetaanko tällä edes sitä?


Suunnittelijoiden kanssa pelehdintää on ollut myös vaatetuasalalla. Ruotsalainen halpavaateketju H&M on jo usean vuoden ajan leikkinyt merkeillä Marimekosta, Lagerfeldiin ja Kylie Minogueen.Vaatetusalalla yhteistoiminta varmasti tuottaakin myyntiä, mutta virvoitusjuomissa ollaan kuitenkin jokseenkin sokerisempia meriä seilaamassa.


Kokiksen yhteistyö tuottaa toki näkyvyyttä kummallekkin osapuolelle ja varmasti useat ihmiset ostavat uutuuspullot vain siitä ilosta, että saavat jännän putelin käteensä. Samaahan on tehnyt myös suomalainen energiajuoma brändi Battery. Tällä hetkellä myynnissä on Nightwish bändin suunnittelema tölkki. Vaihtelu siis ilmeisesti virkistyksen lisäksi myös tuottaa lisää myyntiä.


perjantai 13. huhtikuuta 2012

Lisää Draamaa

Suomessa TNT kuljettaa paketteja, Belgiassa taas jotain aivan muuta...


Taas aivan loistava osoitus uudesta tavasta tuoda itsensä asiakkaiden lähelle. Täytyy sanoa, että varsit WTF -fiilis olisi itselle tuossa tilanteessa tullu.
TNT (tv-kanava) oli siis tuonnut perinteiselle Belgialaiselle kävelykadulle napin ja viitan "Push to add drama". Nappia painamalla draamaa tosiaan alkoi tulla tuutin täydeltä. 

Hieman tämän suuntaisista tempauksista kuulee aika ajoin, mutta yleensä kyseessä ei ole näin kovaa actionia. Suomessa lähimmäksi tätä löytänee Star Wars elokuvan 3D uusintaversion leffateatteriin saapumista mainostanut tempaus (Star Wars metro invasion Helsinki), jossa aamu-Metroon saapuivat lähes koko tähtiensodan konkkaronkka. Hauska sekin, muttei ehkä kuitenkaan ihan samaan toimintaan yltänyt.

Näiden kaltaiset tempaukset eivät tietenkään tapahtumahetkellä kovinkaan suurta katsojamäärää voi saada, mutta ideana onkin käyttää internettiä, sosiaalista mediaa jne. hyväksi. Usein myös uutiskynnys ylittyy näiden myötä. 

Siitä siis vaan pukeutumaan hassuihin asuihin ja kadulle!

torstai 12. huhtikuuta 2012

Volkkari valokeilassa

Automerkit ovat varsin suuria mainostajia. Taas yksi oiva idea on päässyn ihmisten autolta (Volkswagen)
Heidän BI-Xenon ajovaloja mainostava mainossarja on hieno osoitus siitä ettei itse tuotetta tarvitse suoranaisesti mainostaa ollenkaan. Pelkkä mielikuva riittää. "On selvää etteivät eläimet ryhdy käyttämään huomioliivejä joten on siis siirryttävä käyttämään ajovaloja jotka valaisevat paremmin"

Kaiken kukkuraksi onhan nuo ny aika lutusia, ja koska eläinten ja vauvojen käyttö mainoksissa lisää kiinnostusta, toimii mainos aina vain paremmin. Vielä jos jossain on tajuttu pistää pupumainos pääsiäiseksi lehten niin avot.


Välillä tuntuu että automainokset rajoittuvat pelkkiin hesarin etusivumainoksiin, joissa käytetään yhtälöä auto + iso teksti + lattea lausahdus = iso lasku. Nämäkin kuitenkin tuntuvat toimivan..kumma kyllä. Suomessa ainoaksi erikoisten mainosten käyttäjäksi tuntuu jääneen juuri volkkari . Vaikka muillakin (esim.Hyundai ja Fiat) vaikuttaa ideoita olleen ovat mainokset jääneet Suomen rajojen ulkopuolelle tai muuten vain pienelle hypetykselle.





keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

Tykkäystä livenä

Tunnustan... olen ollu laiska. Hetki meni taas ilman bloggailua mutta 'aim bäk'. Tänään kiinnostavat taas Suomessa jo pienen jalkansa pienen oven väliin työntäneet "aktivoivat mainokset". Tästä hyvänä esimerkkinä Helsingin ratikkapysäkeille ilmestyneet muutamat tykkäys taulut (lue lisää täältä).

Kuva: Markkinointi&Mainonta

Kokeilukäytössä oleva JCDecauxin "mielipide" taulu on oiva keino näyttää, mihin kaikkeen mainonnassa pystytään tänä päivänä. Enää ei tarvitse tyytyä postimerkin kokoiseen mainokseen hesarissa vaan voi tehdä jotain luovaa. Tämä on varsin terve ja iloinen uutinen. Mikä mukavampaa kuin nähdä uudenlaisia mainoksia tylsistymiseen asti nähtynen hennesien ja lindexien alusvaatemainosten sijasta.

Kuten arvata saattaa tämän kaltainen aktiivimainos ei tavoittele oikeita lukuja vaan ennen kaikkea huomiota. JCD on ennenkin ollut näkyvästi esillä uudenaikaisessa mainonnassa ja ei ihme. Onhan se yksi Suomen näkyvimmistä ulmomainosten tekijöistä.

perjantai 16. maaliskuuta 2012

Matkatoimistot vauhdissa jälleen

Kylläpäs matkatoimistot osaavatkin kutkuttaa mielipidehermoani. Tällä kertaa Finnmatkat käynistää päänsisäisen karusellini. Eikä tämä tällä kertaa ole hyvä asia.

Finnmatkat mainostaa mm. HS.fi sivuston bannerimainoksessaan "Haluaisitko viettää merkkipäiväsi Finnmatkoilla?" Kuvassa myhäilee eläkepäiviään viettävä herrasimies, joka toki viestii mainoksen vanhemmalle väestölle suuntautuneisuudesta, mutta vielä ei olla lyöty mitään lukkoon, miksi minä 20 yläpuolella olevana ihmisenä en haluaisi osallistua ko. arvontaa.


Seuraavalla sivullakaan ei anneta merkkejä mistään "pahasta", kysytään vain omaa ikää, joka mielestäni viestisi siitä, millaisen matkapaketin arvontaan olisin esimerkiksi osallistumassa.


Mutta sitten tapahtuu pahin: "Lähetä ystäväsi viettämään merkkipäiväänsä Finnmatkoille" 
Hetkinen!! Ystäväsi?! Missä vaiheessa päädyttiin tilanteeseen jossa en voikkaan itse osallistua kilpailuun? 
Alussa kehutaan "oli merkkinpäivien aihe sitten syntymäpäivä, hääpäivä merkkipaalu uralla tai ihan mikä tahansa muu juhlimisen aihe" ja nyt puhutaankin vain +50 ihmisistä! Eihän tämä ole reilua. Kerkesin jo 2. sivulla suunnitella tarinat valmiiksi, miten kerron omista 1/4 vuosisadan syntymäpäivistäni ja muista meneillään olevista tilanteista, mutta nyt päädyttiinkin tähän!


Mikä mahtaa olla Finnmatkojen syy tällaiseen ikärasismiin, ja kuinkakohan moni alle 50 vuotias on siirtynyt pahoilla mielin viimeiseltä sivulta pois osallistumatta arvontaan? Toivonmukaan Finnmatkat ovat miettineet strategiansa tarkasti tätä mainosta suunnitellessaan.

tiistai 13. maaliskuuta 2012

Itis



Helsingin Itäkeskuksessa sijaitseva kauppakeskus vaihtoi kuun alussa nimensä Itäkeskuksesta kansanomaisempaan Itikseen. Kauppakeskus on ihmisten suussa toiminut jo pitkään Itiksenä, mutta nyt siitä tuli virallista. 

Kyseinen kauppakeskittymä on päivittänyt itseään jo useaan otteeseen, mutta pääasiassa vain konkreettisen rakennuksen muutoksina. Isojakin laajennuksia on tehty. Näin on päätetty tehtävän myös tällä kertaa.
Ilmeen uudistus, nimen muutos ja muu tämän kaltainen piristysruiske on varsin hyväksi Itikselle, mutta itseäni ihmetyttää laajentamispakkomielle. Jo tällä hetkellä kauppakeskus on liian suuri käveltäväksi läpi yhdessä päivässä.



Nettisivun yleisilmeen muutos on varin piristävä. Uusi ilme luo kuvan nykyaikaisesta, tyylikkäästä kauppakeskuksesta. Sivujen toimivuudesta tai sisällöstä ei myöskään ole mitään moitittavaa. Ensinäkemältä tuntuu ainakin toimivalta. 
Logomuutos oli myös aivan ehdoton. Varsin vanhanaikaiseksi jääneen logon tilalle tullut uusi logo on kuitenkin hieman tylsä. Eikö mukaan olisi voinut jotenkin liittää vanhan tunnelman?

Nähtäväksi jää miten ilmeen muutos vaikuttaa kauppakeskuksen liikevaihtoon. Todennäköisesti kuitenkin parempaan suuntaan mennään..Toisin kuin läntisen kolleegan, Vantaan Myyrmannin tilanteessa, jossa kauneusleikkauksen yhteydessä päädyttiin parkkipaikkojen osittaiseen muuttamiseen maksullisiksi.